Standardy Ochrony Małoletnich Przed Krzywdzeniem
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W OBLEKONIU
Oblekoń, dn. 20.05.2024r.
Preambuła
Naczelną i niepodważalną zasadą działań podejmowanych przez pracowników w Szkole Podstawowej w Oblekoniu są działania mające na celu dobro dziecka, ochronę jego godności i poszanowanie jego praw. Każdy pracownik szkoły traktuje małoletniego z szacunkiem, dba o jego prawidłowy rozwój i uwzględnia jego potrzeby. Pracownicy placówki, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz własnych kompetencji, przestrzegając zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie.
Rozdział I
Objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardów ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1
1.Pracownikiem Szkoły Podstawowej w Oblekoniu, jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę.
2.Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia.
3.Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji. Jest to: rodzic lub opiekun prawny.
3.Zgoda rodzica/opiekuna prawnego małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów prawnych. W sytuacji braku porozumienia między rodzicami dziecka, informuje się sąd rodzinno‑opiekuńczy o konieczności rozstrzygnięcia sprawy .
4.Krzywdzenie małoletniego rozumiane jest w kategoriach: popełnienie czynu zabronionego, lub czynu karalnego (przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna) na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, (w tym pracownika szkoły, ale i jego opiekunów oraz rówieśników) lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Przemoc fizyczna- celowe użycie siły fizycznej, uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźby uszkodzenia ciała, którego efektem jest lub z dużym prawdopodobieństwem może być szkoda dla zdrowia, życia, rozwoju i godności małoletniego (np. złamania, siniaki, obrażenia wewnętrzne, zadrapania).
Przemoc psychiczna- intencjonalne, nie zwierające aktów przemocy fizycznej zachowania osób dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka np.: poniżanie, upokarzanie, wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania do wieku i możliwości małoletniego, obrażanie, wyśmiewanie, plotki, wykluczanie, odtrącanie wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych.
Przemoc seksualna- włączanie dziecka w aktywność seksualną (np.: dotykanie dziecka oraz zachowania bez kontaktu fizycznego, pokazywanie materiałów pornograficznych, obnażanie się, podglądanie dziecka), której nie potrafi ono w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody.
Cyberprzemoc- przemoc z użyciem Internetu i telefonii komórkowej, w skład jej wchodzą: nękanie, straszenie, szantażowanie z wykorzystaniem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów w sieci oraz podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli.
Zaniedbywanie- brak zapewnienia odpowiednich warunków do rozwoju dziecka w sferze zdrowotnej, edukacyjnej, emocjonalnej, odpowiedniego odżywiania, schronienia i bezpieczeństwa, brak nadzoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego w ramach środków dostępnych rodzicom/opiekunom.
Agresja słowna- ubliżanie, dokuczanie, zastraszanie, wyśmiewanie, grożenie, obrzucanie wyzwiskami, uszczypliwości, kpiny, ośmieszanie.
5. Osobą odpowiedzialną za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, który sprawuje nadzór z korzystania z Internetu przez małoletnich na terenie szkoły w trosce o bezpieczeństwo dzieci w Internecie.
6. Osobą odpowiedzialną za przestrzeganie owego dokumentu jest wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad jego realizacją w szkole.
7. Dane osobowe dziecka są to takie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
8. Zespół interdyscyplinarny to utworzony przez burmistrza miasta zespół przedstawicieli jednostek organizacyjnych: pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia i organizacji pozarządowych. W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi.
Rozdział II
Zasady bezpiecznych relacji między personelem szkoły a małoletnim.
§ 1
1.Pracownicy szkoły działają na rzecz dobra dziecka i w jego interesie, szanują jego godność i potrzeby.
2.Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole, monitorują sytuację i ich dobrostan.
3.Pomoc dzieciom uwzględnia ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych.
4.Działania podejmują na podstawie obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji, działają w sposób otwarty i przejrzysty.
5.Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności.
6.Informują dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i oczekiwać odpowiedniej reakcji.
7.Uczniowie zostają zapoznani z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy, uwzględniającymi prawa dziecka.
8.Zachowują cierpliwość w komunikacji z małoletnimi i obdarzają małoletnich szacunkiem, ponadto uważnie słuchają i udzielają małoletnim odpowiedzi adekwatnych do ich wieku.
9.W każdej sytuacji nieodpowiedniego zachowania się dziecka przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza informująca i wyjaśniająca konsekwencje jego czynów.
10.Pracownikowi szkoły nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie prywatnych zależności, prowadzących do oskarżeń o nierówne traktowanie, faworyzowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
11. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron. Czynności higieniczno-pielęgnacyjne ustalane są indywidualnie z rodzicami, z uwagi na potrzeby dziecka.
12.Nie wolno ujawniać informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dotyczących dziecka osobom nieuprawnionym, w tym wobec innych dzieci.
13.Pracownik może przytulić dziecko, wziąć na kolana, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – wyłącznie za zgodą dziecka i jeśli taka jest jego potrzeba.
14.Nie wolno wchodzić w relacje zależności wobec dziecka lub/i rodziców/opiekunów dziecka.
15.Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
16. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie prywatnych zależności, prowadzących do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
17.W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, np., personel szkoły ma prawo:
• zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia,
• wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce (np. pożar),
• stanowczo, ale nie gwałtownie, odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu
• Na ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.
18.Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy placówki:
• są okresowo przeszkalani w zakresie udzielania pierwszej pomocy dziecku,
• mają prawo i obowiązek w w/w okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.
19.W sytuacji spożywania posiłków pracownicy szkoły:
• nie zmuszają dzieci do jedzenia.
• zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą.
• zapewniają spożywanie posiłków w spokojnej atmosferze.
20.W Rodzic ma również obowiązek poinformować nauczyciela o zakazanych dziecku potrawach, związanych np. z alergią pokarmową.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi
§ 2
1.Zabronione jest:
• prześladowanie szkolne,
• poniżanie,
• wymuszanie dóbr materialnych,
• wykluczenie,
• przemoc werbalna, seksualna, fizyczna, psychiczna,
• odtrącenie,
• cyberprzemoc,
• rzucanie w kogoś przedmiotami,
• pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu),
• uleganie nałogom (palenie papierosów i e-papierosów, spożywanie alkoholu, napoje energetyczne),
• rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/środków psychoaktywnych
• wulgarne gesty.
2.W relacjach rówieśniczych zabroniona jest agresja słowna,
3.Małoletni mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania, określonych w statucie szkoły,
4.Uczniowie nie dyskryminują rówieśników ze względu na: pochodzenie narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność oraz nie naruszają praw innych małoletnich,
5.Małoletni są zobowiązani do respektowania praw swoich rówieśników, wynikających ze społecznie przyjętych norm i wartości: prawa do własnego zdania, prawa do własnych poglądów, wyglądu i zachowania,
6.Kontakty międzygrupowe cechuje wysoka kultura osobista (uprzejmość, życzliwość, wyrażanie się bez wulgaryzmów, kontrolowanie swojego zachowania i emocji, wyrażanie opinii w sposób niekrzywdzący innych,
7.Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób,
8. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania rówieśników (wyzywanie, dokuczanie, bicie),
9. Rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych w sposób siłowy (udział w bójce),
10. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej,
11.Kradzież/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 1
1. Pracownicy szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków są uważni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego
§ 1
W przypadku uzyskania przez pracownika szkoły informacji, że dziecko jest krzywdzone lub istnieje takie podejrzenie, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły.
1. Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez wychowawcę klasy, pedagoga, psychologa oraz w razie konieczności przez pielęgniarkę szkolną.
2. Wychowawca/specjaliści wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:
a) przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,
b) przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji,
c) wzywają do szkoły rodziców lub opiekunów prawnych pokrzywdzonego
dziecka,
d) sporządzają notatkę według ustalonego wzoru,
e) opracowują plan pomocy dziecku we wzajemnej współpracy.
3. Wszystkie działania przewidziane w planie pomocy dziecku mają na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i wsparcia.
4. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia działań przez szkołę w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji.
b) form wsparcia jakie szkoła może zaoferować dziecku,
c) działań zespołu nauczycieli względem krzywdzonego dziecka,
d) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
5. Plan pomocy dziecku jest przedstawiony przez pedagoga lub psychologa w obecności wychowawcy klasy rodzicom/opiekunom prawnym dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
6. Wychowawca klasy (pedagog/psycholog) monitoruje przebieg realizacji planu i jego skutków względem dziecka.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego
§ 2
1. W przypadku, gdy efekty działań wyżej wymienionych punktach nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, przez pracowników szkoły składany jest wniosek do Sądu Rejonowego III Wydział Rodzinny i Nieletnich o wgląd w sytuacje rodzinną i zgłoszenie na Policję.
2. Rodzice lub opiekunowie prawni dziecka informowani są przez psychologa lub pedagoga w obecności wychowawcy o obowiązku zgłoszenia przez szkołę podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (Policja lub prokuratura i sąd, MGOPS).
3 Po poinformowaniu rodziców przez psychologa lub pedagoga zgodnie z punktem poprzedzającym dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do Policji lub prokuratury oraz wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego w Busku - Zdroju III Wydział Rodzinny i Nieletnich.
Dalszy tok postępowania leży w kompetencji wskazanych wyżej instytucji.
Z przebiegu działań sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi zał. nr. 2. Kartę załącza się do dokumentacji szkolnej dziecka.
Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych posiadają informacje o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych małoletniego
§ 1
1.Dane osobowe ucznia podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
2.Pracownik szkoły ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowuje w tajemnicy sposoby zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem.
3.Dane osobowe uczniów są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
4.Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
5.Pracownik szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
6.Pracownik szkoły może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.
7.Pracownik szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunach.
8.Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem ucznia i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
9.Pracownik szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z uczniami.
10.Pracownik szkoły nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
11.Pracownik szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
Na początku każdego roku szkolnego do końca miesiąca września, wychowawcy klas odbierają od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
§ 1
1.Pracownicy szkoły uznają prawo małoletniego do prywatności, ochrony dóbr osobistych oraz zapewniają ochronę jego wizerunku.
2.Pracownikom szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
3.Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
4.Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku małoletniego utrwalonego w formie: fotografia, audio-film) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
5.Wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku małoletniego (zdjęcia, filmy):
• uczniowie muszą być odpowiednio ubrani,
• zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
Rozdział VII
Zasady dostępu małoletnich do Internetu
§ 1
1.Szkoła, umożliwiając uczniom dostęp do Internetu, zobowiązuje się podjąć działania mające na celu zabezpieczenie małoletnich przed dostępem do takich treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju oraz aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
2.Na terenie szkoły, na zajęciach w pracowni komputerowej dostęp małoletniego do Internetu możliwy jest jedynie pod nadzorem pracownika szkoły.
3.Pracownik szkoły ma obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
4.Szkoła udostępnia i zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
5.Osoba odpowiedzialna za Internet posiada indywidualny login i hasło, umożliwiające korzystanie z Internetu na terenie instytucji. Pracownik zachowuje login i hasło w tajemnicy.
6. Podobnie indywidualny login i hasło posiada, każdy nauczyciel prowadzący zajęcia komputerowe z dziećmi.
7.Opiekun sali informatycznej zapewnia, że na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie szkoły zainstalowane i aktualizowane jest oprogramowanie.
8. Wymienione w pkt. 1 niniejszego paragrafu oprogramowania są aktualizowane przez wyznaczonego pracownika szkoły przynajmniej raz na 2 miesiące.
9. Wyznaczony pracownik z Urzędu Miasta i Gminy Busko - Zdrój sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik placówki ustala, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
11. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik instytucji przekazuje pedagogowi lub psychologowi.
12. Pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie.
13. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w niniejszej Polityce.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem
§ 1
1. Dyrektor szkoły wyznacza pracownika szkoły jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w szkole.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz zaproponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz na 6 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki - wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w instytucji.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego rozdziału, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
6. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami, uczniami, pracownikami niebędącymi nauczycielami w zakresie przestrzegania procedur i zasad
§ 1
1. Z procedurami zapoznaje się wszystkich nauczycieli po ich wprowadzeniu oraz nowych nauczycieli po rozpoczęciu pracy w szkole.
2. Wychowawcy oddziałów przekazują opisane zasady uczniom w trakcie pierwszych spotkań z zespołami klasowymi. Zapisy o zapoznaniu z procedurami znajdują się w zakładce wydarzenia e-dziennika.
3. Wychowawcy przekazują informacje o funkcjonujących procedurach i zasadach na pierwszych zebraniach z rodzicami. Fakt poinformowania rodziców o procedurach i ich dostępności na stronie internetowej szkoły potwierdzony jest w protokole z zebrania z rodzicami.
4. Dyrektor szkoły zarządzeniem wewnętrznym wprowadza obowiązek przestrzegania n/o procedur przez pracowników nie będących nauczycielami. Pracownicy potwierdzają podpisem fakt zapoznania się z procedurami.
Rozdział IX
Współpraca z instytucjami – skuteczność działań wychowawczo - profilaktycznych opisanych w procedurach i zasadach postępowania
§ 1
1. Komenda Powiatowa Policji w Busku - Zdroju – patrolowanie terenu wokół szkoły, współpraca w zakresie podejrzenia posiadania przez uczniów środków zmieniających świadomość, w zakresie zachowań agresywnych, przemocowych; szkolenia pracowników szkoły w zakresie zagrożenia atakiem terrorystycznym.
2. Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych.
3. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie- w zakresie prawnym, socjalnym, terapeutycznym.
4.Ośrodek Interwencji Kryzysowej - zapewnia schronienie, gdy doznaje się przemocy domowej. Pracownicy udzielą pomocy i wsparcia w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej, a także opracują plan pomocy.
5.Okręgowe ośrodki i lokalne punkty działające w ramach Sieci Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem- zapewniając profesjonalną, kompleksową i bezpłatną pomoc prawną. psychologiczną, psychoterapeutyczną i materialną.
6.Sądy opiekuńcze- w sprawach opiekuńczych i alimentacyjnych.
7.Placówki ochrony zdrowia- np. uzyskać zaświadczenie lekarskie o doznanych obrażeniach.
8.Komisje rozwiązywania problemów alkoholowych- podejmując działania wobec osoby nadużywającej alkoholu.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej- w zakresie uzyskania pomocy prawnej
§ 2
Możesz zadzwonić do:
1.Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia tel. 800 1200 02(linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 1800-2200 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 1800-2200 w języku rosyjskim.
2.Dyżur prawny (22) 666 28 50(linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 1700-2100) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 18:00-22:00
Rozdział X
Procedury postępowania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w sytuacjach zagrożenia obecnością środków zmieniających świadomość na terenie szkoły
§ 1
PODEJRZENIE, ŻE UCZEŃ JEST POD WYPŁYWEM NARKOTYKÓW LUB ALKOHOLU
1. Izolujemy ucznia od reszty klasy i przeprowadzamy z nim rozmowę (informujemy o swoich spostrzeżeniach dotyczących jego zachowania, swoich podejrzeniach, ewentualnych tego konsekwencjach oraz że powiadomimy o tych faktach odpowiednie osoby w szkole).
2. Osoba, która podejrzewa, że uczeń jest pod wpływem narkotyków informuje o swoich przypuszczeniach Dyrektora szkoły, wychowawcę klasy, pedagoga lub psychologa.
3. W każdym przypadku nietrzeźwości ucznia wzywamy do szkoły rodziców / prawnych opiekunów, o zaistniałym fakcie powiadamiamy policję.
4. Jeśli istnieje potrzeba lub zagrożenie zdrowia lub życia wzywamy pogotowie ratunkowe w celu stwierdzenia trzeźwości, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
6. Lekarz podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu wobec dziecka.
7. W innym przypadku rodzice zabierają ucznia do domu.
§ 2
PODEJRZENIE, ŻE UCZEŃ POSIADA NARKOTYKI/ALKOHOL
1. Podejrzany uczeń (wraz ze wszystkimi rzeczami, jakie przyniósł do szkoły – kurtka, plecak, reklamówka, itp.) zostaje odizolowany od reszty klasy i doprowadzony do gabinetu, np.: dyrektora szkoły, pedagoga lub psychologa.
2. Przeprowadzamy rozmowę z uczniem – informujemy go o swoich spostrzeżeniach dotyczących jego zachowania, podejrzeniach lub przypuszczeniach, o ewentualnych konsekwencjach oraz że o tych faktach powiadomimy odpowiednie osoby.
3. Wzywamy do Szkoły rodziców ucznia.
4. W obecności powyższych osób prosimy ucznia o przekazanie nam posiadanej substancji, która może być narkotykiem. Jeśli uczeń nie przyznaje się do faktu posiadania lub nie chce przekazać substancji, żądamy, aby uczeń pokazał zawartość torby szkolnej, ewentualnie reklamówki, kieszeni w odzieży, samodzielnie przeszukał wszelkie zgięcia, podkłady i inne miejsca w odzieży, obuwie, skarpety itp. Miejsca, gdzie można ukryć narkotyk. Nie dotykamy ucznia! Nie pomagamy mu w żaden sposób!
5. Wzywamy Policję, gdy podejrzany posiada narkotyk, opakowanie z resztką niezidentyfikowanej substancji oraz gdy uczeń odmawia poddać się samo rewizji.
6.Odpowiednio zabezpieczamy substancję i przekazujemy ją do jednostki Policji.
7. Sporządzamy dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.
8. Przepraszamy ucznia, jeśli nie znaleziono u niego żadnych substancji lub opakowań.
§ 3
PODEJRZENIE, ŻE ZNALEZIONA NA TERENIE SZKOŁY SUBSTANCJA MOŻE BYĆ NARKOTYKIEM.
1.Zachowując środki ostrożności zabezpieczamy substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem – umieszczamy nie dotykając jej gołą ręką w torebce foliowej (można to zrobić w gumowych rękawiczkach, pęsetą lub w inny bezpieczny sposób).
Rozdział XI
Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia przemocy fizycznej, działań przeciwko zdrowiu i życiu wśród uczniów
§ 1
1. Nauczyciel lub inna osoba dorosła będąca na miejscu zdarzenia zobowiązana jest do udzielenia pierwszej pomocy ofierze zdarzenia.
2.O zdarzeniu należy poinformować dyrektora szkoły, pedagoga lub psychologa.
3. Szkoła powiadamia o zdarzeniu rodziców sprawcy i ofiary.
4. Ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
5. Sprawca jest przekazany (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi pedagogowi lub psychologowi.
6. Dyrektor lub pedagog powiadamia policję w przypadku rozboju, uszkodzenia ciała. Powiadomienie policji następuje również w przypadku, gdy sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest znana.
7. Wobec ucznia – sprawcy zdarzenia wyciągane są konsekwencje przewidziane w Statucie Szkoły.
Rozdział XII
Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia przemocy w cyberprzestrzeni (telefon komórkowy, Internet) wśród uczniów
§ 1
1. Nauczyciel, któremu zgłoszony został przypadek cyberprzemocy, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie dyrektora, wychowawcę, pedagoga lub psychologa.
2.Wychowawca, pedagog lub psycholog przeprowadzają rozmowę z ofiarą cyberprzemocy, udzielając jej wsparcia.
3. Wychowawca, pedagog lub psycholog ustalają okoliczności zdarzenia, ewentualnych świadków, sprawcę/ów, zabezpieczają ewentualne dowody oraz informują dyrektora szkoły.
4. Dyrektor, pedagog, psycholog zawiadamia rodziców poszkodowanego ucznia.
5. Jeżeli aktu cyberprzemocy dokonał uczeń naszej szkoły wychowawca zawiadamia rodziców sprawcy i nakłada na sprawcę karę zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
6. Wychowawca, pedagog lub/i psycholog monitorują sytuację poszkodowanego ucznia i udzielają pomocy psychologicznej.
Rozdział XIII
Procedury postępowania w przypadku stwierdzenia przypadków kradzieży wśród uczniów na terenie szkoły
§ 1
1. O zdarzeniu należy powiadomić dyrektora szkoły, pedagoga/psychologa.
2. Szkoła powiadamia o zdarzeniu rodziców sprawcy i ofiary.
3. Szkoła informuje rodziców ofiary kradzieży o możliwości zgłoszenia powództwa cywilnego sprawy na policji.
4. Ustala się okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia. Zabezpiecza się ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z przestępstwa i przekazuje je policji.
5. Sprawca jest przekazany (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi pedagogowi/psychologowi.
6.Dyrektor pedagog/psycholog powiadamia policję o zaistniałym zdarzeniu. Powiadomienie policji następuje również w przypadku, gdy sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest znana.
7. Wobec ucznia – sprawcy zdarzenia wyciągane są konsekwencje przewidziane w Statucie Szkoły.
Rozdział XIV
Procedury postępowania w przypadku znieważenia nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego
§ 1
Aktualne brzmienie art. 63 Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku z późniejszymi zmianami zostało nadane nowelą z dnia 11 kwietnia 2007 r. W wyniku nowelizacji dotychczas występujące pojęcie funkcjonariusza państwowego zostało zastąpione pojęciem funkcjonariusza publicznego.
Zakres ochrony nauczycieli określają przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.). Przestępstwa przeciwko funkcjonariuszom publicznym uregulowane są w rozdziale XXIX k.k. (art. 222-224 § 2 i art. 226 k.k.). Ze zdania drugiego art. 63 wynika, iż organy prowadzące szkoły (wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie, marszałkowie województw) oraz dyrektorzy szkół zobowiązani są do podejmowania aktywnych działań mających na celu ochronę uprawnień nauczycieli, w szczególności wynikających z przepisów Karty Nauczyciela. W świetle powyższego przepisu organy te powinny stać na straży przestrzegania uprawnień przysługujących nauczycielom i z urzędu występować o ich ochronę. Z prawa do ochrony wynikającej z kodeksu karnego korzystają wszyscy nauczyciele podlegający przepisom Karty Nauczyciela (art. 91a i 91b Karty).
KARTA NAUCZYCIELA
§ 2
Art. 63. 1. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
2. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
KODEKS KARNY
§ 3
Art.212
§ 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
§ 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z oskarżenia prywatnego.
Art. 222.
§ 1. Kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 wywołało niewłaściwe zachowanie się funkcjonariusza lub osoby do pomocy mu przybranej, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia.
Art. 223.
§ 1. Kto, działając wspólnie i w porozumieniu z inną osobą lub używając broni palnej, noża lub innego podobnie niebezpiecznego przedmiotu albo środka obezwładniającego, dopuszcza się czynnej napaści na funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 2. Jeżeli w wyniku czynnej napaści nastąpił skutek w postaci ciężkiego uszczerbku na zdrowiu funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.
Art. 224.
§ 1. Kto przemocą lub groźbą bezprawną wywiera wpływ na czynności urzędowe organu administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto stosuje przemoc lub groźbę bezprawną w celu zmuszenia funkcjonariusza publicznego albo osoby do pomocy mu przybranej do przedsięwzięcia lub zaniechania prawnej czynności służbowej.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 2 jest skutek określony w art. 156 § 1 lub w art. 157 § 1, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
Art. 226.
§ 1. Kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
§ 2. Przepis art. 222 § 2 stosuje się odpowiednio.
§ 3. Kto publicznie znieważa lub poniża konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 4
W sytuacji zaistnienia faktu znieważenia nauczyciela na terenie szkoły lub w innej sytuacji w związku z pełnieniem przez niego obowiązków, nauczyciel natychmiast zgłasza ten fakt dyrekcji szkoły z opisem całej sytuacji. W przypadku powzięcia takiej informacji, dyrektor szkoły zgłasza organom ścigania: policji, prokuraturze fakt zaistnienia przestępstwa. Działania takie podejmuje się zarówno w przypadku identyfikacji sprawcy jak i trudności z określeniem winnych. Dyrektor Szkoły niezależnie od woli poszkodowanego nauczyciela, zobowiązany jest do zgłoszenia zaistnienia faktu znieważenia. W przypadku zdecydowanego sprzeciwu nauczyciela, przy jednorazowym przypadku zaistnienia faktu znieważenia, dyrektor na pisemny wniosek nauczyciela może odstąpić od powiadomienia organów ścigania o zaistnieniu przestępstwa. O przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia – w przypadku identyfikacji sprawcy – dyrektor szkoły zawsze powiadamia rodziców o zamiarze powiadomienia organów ścigania.
Rozdział XV
Procedury postępowania w przypadku zaistnienia wypadku uczniowskiego
§ 1
Zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w trakcie pozostawania osoby pod opieką szkoły: na terenie szkoły lub poza jej terenem (w trakcie wycieczki lub wyjścia pod opieką nauczycieli).
W przypadku zaistnienia wypadku uczniowskiego na zajęciach w obiekcie szkolnym lub w czasie przerwy – każdy nauczyciel oraz pracownik szkoły, który jest świadkiem zdarzenia natychmiast wykonuje następujące czynności:
1. Wezwanie służb medycznych.
3. Należy wypełnić kartę „Zgłoszenie wypadku uczniowskiego” i przekazać ją osobie sprawującej nadzór BHP w szkole.
4. O wypadku ucznia zawsze należy bezzwłocznie powiadomić rodziców, opiekunów prawnych.
5.W przypadku, gdy wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń – miejsce wypadku należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania oględzin lub szkicu.
6.W przypadku zaistnienia wypadku w godzinach wieczornych (zabawy, dyskoteki itp.) – należy wezwać służby medyczne – pogotowie ratunkowe, powiadomić rodziców/opiekunów prawnych, powiadomić dyrektora szkoły.
7.W przypadku zaistnienia wypadku w czasie wycieczki, wyjścia na zajęcia lekcyjne poza teren szkoły – wszystkie stosowne decyzje/wezwanie służb medycznych, powiadomienie dyrektora szkoły, powiadomienie rodziców/opiekunów prawnych podejmuje kierownik imprezy, opiekun grupy i odpowiada za nie.
8.W szkole prowadzi się rejestr wypadków uczniowskich, rejestr prowadzi inspektor ds. BHP.
Rozdział XVI
Zasady przebywania rodziców, osób postronnych na terenie szkoły
§ 1
Celem usprawnienia organizacji pracy szkoły oraz zapewnienia bezpieczeństwa uczniom wprowadza się następujące zasady:
1. Uprasza się rodziców o punktualne przyprowadzanie dzieci na zajęcia.
2. Dzieci samodzielnie wchodzą do budynku szkolnego, udają się do szatni, a potem na zajęcia.
3. Rodzice oczekują w “strefie rodzica”.
4. Bezwzględnie należy przestrzegać zasady, że nauczyciel w czasie lekcji zajmuje się klasą, a w czasie przerwy sprawowaniem opieki na dyżurze.
Rozmowy z rodzicami prowadzone są poza wymienionymi czynnościami nauczyciela, po uprzednim umówieniu się z nauczycielem bądź w wyznaczone dni i godziny konsultacji. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy w nagłym trybie rodzic zostaje wezwany do szkoły. W nagłych wypadkach udaje się samodzielnie w u mówione z nauczycielem miejsce.
Rozdział XVII
Zasady przebywania uczniów na terenie szkoły
§ 1
1. Uczniowie przebywają w budynku szkoły oraz na jego terenie w czasie zajęć, przerw międzylekcyjnych, w czasie imprez organizowanych przez szkołę. Rodzice, opiekunowie prawni i uczniowie (po zajęciach szkolnych nie korzystający z zajęć dodatkowych, świetlicowych) mogą wejść na teren szkoły po godzinie 15.00.
2.Szkoła otwarta jest od godziny 7.30 – dzieci potrzebujące opieki, bezwzględnie udają się do świetlicy szkolnej.
3. Uczniowie rozpoczynający zajęcia pierwszą lekcją, wchodzą do świetlicy szkolnej do godziny 7:45. Następnie wychodzą na korytarz lub bezpośrednio pod salę lekcyjną.
4.Uczniowie dojeżdżający z pobliskich miejscowości są wpuszczani o każdej porze i kierują się do świetlicy, gdzie pod opieką oczekują na przerwę przed lekcjami.
5.Uczniowie oczekujący na zajęcia dodatkowe czas spędzają w bibliotece, świetlicy.
Rozdział XVIII
Postępowanie z uczniem, który zgłasza dolegliwości zdrowotne
§ 1
1.W przypadku zgłoszenia przez ucznia złego samopoczucia nauczyciel kieruje go do pracownika szkoły lub do dyrektora szkoły.
2.W przypadku utrzymującego się złego samopoczucia informuje się telefonicznie rodziców lub opiekunów o dolegliwościach dziecka i konieczności odbioru dziecka ze szkoły.
3.Dziecko z dolegliwościami, objawami chorobowymi może opuścić teren szkoły wyłącznie pod opieką rodzica/opiekuna prawnego lub wyznaczonej osoby pełnoletniej. Do momentu zgłoszenia się rodziców uczeń czeka w sekretariacie szkoły lub pod opieką nauczyciela.
5.W nagłych przypadkach szkoła ( nauczyciel lub pracownik administracji) wzywa pogotowie ratunkowe, rodzic zostaje wezwany do natychmiastowego przybycia, a wyznaczony pracownik przejmuje opiekę nad dzieckiem, w ostateczności również podczas transportu karetką do szpitala) do czasu przybycia rodziców.
Rozdział XIX
Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję w oddziale przedszkolnym i oddziałach szkolnych
§ 1
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2015 r. poz. 2156 z późn.zm.),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1149, 1078, 1287, 1680, 1681),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. poz. 69 z późn. zm.).
§ 2
Cele procedury:
1.Osiągnięcie celów wychowania określonych w podstawie programowej, w szczególności w zakresie budowania u wychowanków systemu wartości i wzmacniania orientacji w tym, co dobre, a co złe, w zakresie kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach oraz w zakresie rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
2.Eliminowanie agresji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa wychowanków,
3.Usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących objawy zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4.Uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem/szkołą a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych,
5.Zapobieganie zachowaniom niepożądanym wychowanków, w szczególności o charakterze powtarzalnym,
6.Wskazanie działań zapobiegawczych (profilaktycznych) oraz naprawczych (korekcyjnych) w stosunku do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze,
7.Ustalenie zasad reagowania na zachowania niepożądane.
§ 3
Działania wstępne:
1. Przedszkole/szkoła sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w placówce oraz w trakcie trwania zajęć poza jej terenem.
2. Nauczyciel jest świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci. Troska o ich bezpieczeństwo jest priorytetem jego działań. Wychowawca jest świadomy odpowiedzialności dyscyplinarnej w przypadku narażenia zdrowia i życia dzieci.
3. Nauczyciel ustala z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci do ich przestrzegania, kładąc nacisk na zgodną i bezpieczną zabawę.
4. Rodzice na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym zostają zaznajomieni z Programem wychowawczo - profilaktycznym, Statutem Szkoły.
5. W momencie pojawienia się trudności wychowawczych u dziecka nauczyciel podejmuje działania zmierzające do rozwiązania problemu:
– prowadzi rozmowy z dzieckiem, odwołując się do ustalonych norm i zasad, – współpracuje z pedagogiem/psychologiem,
– informuje na bieżąco rodziców o dostrzeżonym problemie
- trudnościach wychowawczych, agresji poprzez e-dziennik i/lub telefonicznie, jednocześnie rodzice zobowiązani są do rzetelnej współpracy ze szkołą w zgłoszonych sprawach,
– w sytuacjach powtarzających się lub trudnych informuje o problemie dyrektora placówki.
§ 4
Reguły postępowania wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze i przejawiającego agresję
1. Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik szkoły zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.
2. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.
3. Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
4. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
5. Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia bijących się dzieci czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
6. Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
7. Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
8. Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, bezzwłocznie informuje o zdarzeniu wychowawcę.
9. Wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym w celu wyjaśnienia powodów niewłaściwego zachowania.
10. W przypadku, gdy rozmowa nie skutkuje, nauczyciel zawiadamia dyrektora o zaistniałej sytuacji.
11. Zabranie ucznia z sali przez nauczyciela wspomagającego lub specjalistę ppp, oraz zaprowadzenie do osobnego pomieszczenia, daje dziecku możliwość wyciszenia z dala od rówieśników.
12. W sytuacji koniecznej, gdy nadal nasila się agresja wobec innych dzieci, nauczycieli, personelu i autoagresji wobec siebie nauczyciel, nauczyciel wspomagający lub terapeuta ma prawo przytrzymania dziecka lub zastosowania holdingu zapewniając bezpieczeństwo innym dzieciom.
13. Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z oddziału przedszkolnego/szkoły; gdy działania zaradcze nie przynoszą skutku nauczyciel prosi rodzica o niezwłoczne odebranie dziecka z oddziału przedszkolnego/ szkoły.
14. W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
15. W przypadku powtarzających się zachowań agresywnych dziecka i jednocześnie braku efektów współpracy z rodzicami dyrektor ma prawo/obowiązek poinformowania o sytuacji sądu rodzinnego.
Rozdział XX
Regulamin zachowania się uczniów podczas przerw międzylekcyjnych
§ 1
1. Przerwa międzylekcyjna przeznaczona jest na odpoczynek, rozmowy z kolegami, posiłek, korzystanie z toalety, biblioteki i dokonywanie zakupów automacie szkolnym.
2. Uczniowie bezwzględnie podporządkowują się poleceniom nauczycieli dyżurujących i innych pracowników szkoły.
3. Uczniów obowiązuje zakaz opuszczania terenu szkoły w czasie przerw.
4. W czasie przerw nie wolno uczniom przebywać w salach lekcyjnych, chyba że z uczniami w klasie przebywa nauczyciel.
5. Zobowiązuje się uczniów do zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przy drzwiach do sal lekcyjnych z uwagi na otwieranie się ich na zewnątrz.
6. Uczniów obowiązują zasady bezpiecznego poruszania się po schodach – spokojnie wchodzą i schodzą zawsze prawą stroną. Schody nie są miejscem spędzania przerwy - nie wolno ich blokować (stać tam ani siedzieć).
7. Czas przerwy uczniowie spędzają w sposób sprzyjający relaksowi i odprężeniu.
8. Z toalet korzysta się tylko i wyłącznie w sprawach związanych z higieną i potrzebami fizjologicznymi.
9. W toaletach i na korytarzach należy zachowywać czystość.
10. O problemach, konfliktach, sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu, zauważonej dewastacji i obecności osób postronnych uczniowie niezwłocznie informują dyżurującego nauczyciela lub innego pracownika szkoły.
11. Po dzwonku na lekcję uczniowie zobowiązani są ustawić się w pary przed wyznaczoną salą lekcyjną i oczekiwać w spokoju na nauczyciela.
12. Pamiętają, aby z szacunkiem odnosić się do kolegów, pracowników szkoły, nauczycieli oraz rodziców.
Przepisy końcowe
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Podstawa prawna: ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.). Nowe regulacje zostały wprowadzone art. 7 pkt 6 ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw i wchodzą w życie 15 lutego 2024 r.
3. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
Zasady bezpiecznej rekrutacji w Szkole Podstawowej w Oblekoniu
1.Placówka dba, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2.Szkoła może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie będzie rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie prowadzi tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - ogólne rozporządzenie o ochronie danych - Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm. oraz Kodeksu pracy: Art. 22.1 oraz art. 22.1a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).
3.Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka sprawdzi osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym; t.jedn. Dz. U. z 2020 r. poz.152) – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. za pośrednictwem profilu szkoły.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze szkoła potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru będzie przechowywany w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
4.Kandydat/kandydatka przedkłada informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
5.Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, winna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.
6.Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był/a prawomocnie skazany/a w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
7.Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia." Oświadczenie to zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
8.Osoba zatrudniana przedkłada ponadto zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym, t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 1709; Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 z późn.zm.).
9.W przypadku niemożliwości przedstawienia ww. zaświadczenia kandydat/kandydatka składa oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i Dyscyplinarnych na formularzu wg poniższego wzoru.
Pliki do pobrania:
Standardy Ochrony Małoletnich Przed Krzywdzeniem (standardy_ochorony_23082024.pdf)
Wprowadził(a) do systemu: Jolanta Rzepecka, data: 2024-08-23 10:44:58
Opublikował(a): Jolanta Rzepecka, data publikacji: 2024-08-23 11:11:17
Ostatnia zmiana: Jolanta Rzepecka, data: 2024-08-23 11:14:09
Rejestr zmian bieżącej strony
Archiwalne wersje tej strony